Misja
Nasza edukacja to połączenie trzech rzeczywistości:
w i e d z y , c n o t y i r e l i g i i
(według nauczania Kardynała Newmana - założyciela szkół w Wielkiej Brytanii, patrona naszego Stowarzyszenia)
Cele i zadania Szkoły
(ze: Statutu)
§ 5.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w podstawie kształcenia ogólnego oraz w celach działalności Stowarzyszenia COR AD COR im. św. Filipa Neri.
- Kształcenie w Szkole Podstawowej im. św. Filipa Neri jest częścią procesu wychowawczego, który obejmuje ucznia i uzupełniające wobec roli wychowawczej rodziców. Uczęszczanie do Szkoły ma mieć korzystny wpływ na młodzież w ich funkcjonowaniu w społeczeństwie, narodzie, państwie, wspólnocie religijnej oraz w rodzinie. Cały proces kształcenia ma się przyczynić do rozwoju osoby w wymiarze jej szacunku wobec samej siebie, szanowaniu godności drugiego człowieka oraz w kierowaniu się w życiu wartościami, które stanowią o pełnej dojrzałości człowieka, z wykorzystaniem całego posiadanego potencjału. Proces edukacyjno – dydaktyczny, wspierający rodziców obejmuje formację:
- intelektualną,
- rozwoju osobowości,
- fizyczną,
- emocjonalną,
- społeczną,
- religijną.
- Szkoła Podstawowa im. św. Filipa Neri jest inspirowana myślą i duchowością św. Filipa Neri oraz Kardynała J.H. Newmana, który na grunt Anglii przeszczepił duchowość i pedagogikę Oratorium św. Filipa Neri. Newman zainicjował szkoły o wysokim poziomie edukacyjnym i wychowawczym, które aktualnie cieszą się renomą w Anglii i innych krajach anglojęzycznych. W nawiązaniu do szkół św. Filipa Neri, a także bł. Kardynała J. H. Newmana, nasza Szkoła pragnie kształtować u młodzieży następujące elementy edukacyjno - wychowawcze, wzajemnie się przenikające:
1) wiedza:
-rozbudzanie czynnika poznawczego we wszelkich przedmiotach nauczanych, jak i wiedzy szeroko pojętej,
- poznawanie współczesnej nauki i jej historii rozwoju,
- rozbudzanie własnych poszukiwań, zachęcanie do samokształcenia i posiadania zainteresowań,
- nabywanie wiedzy do funkcjonowania w społeczeństwie,
-uczenie logicznego i krytycznego myślenia,
-poznanie i nauka uzasadniania swoich poglądów,
-uczenie krytycznego przyjmowania informacji,
2) charakter:
- poznawanie i prawidłowe rozwijanie osobowości, która jest fundamentem pełnienia ról w życia rodzinnym, zawodowym i społecznym, narodowym i we wspólnocie religijnej,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru jak pogoda ducha, prostota, wytrwałość, dyscyplina i inne,
- uczenie postaw prospołecznych,
- uczenie kultury osobistej, poprzez szanowanie samego siebie jak i drugiego człowieka,
- rozwijanie postawy szlachetności i taktowności,
- uczenie pracy nad sobą, która pozwala wnosić ważne i trwałe wartości w życie społeczne,
- rozbudzanie szacunku i troski o własną Ojczyznę,
- aktywizowanie do uprawiania sportu, jako czynnika wspomagającego kształtowanie cech charakteru,
- uczenie właściwej postawy wobec zagrożeń współczesnego człowieka, jakimi są wszelkiego rodzaju używki oraz inne formy zniewolenia człowieka,
- nauka rozwiązywania konfliktów i odnalezienia się w trudnych życiowych sytuacjach,
- kształcenie postawy dialogicznej,
3) sztuka:
- rozbudzanie poznawcze wartościowej sztuki we wszystkich jej gałęziach, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki,
- zachęcanie i umożliwianie rozwoju talentów artystycznych,
- uwrażliwianie na piękno sztuki na najwyższym poziomie artystycznym,
- angażowanie się w sztukę, jako przejaw sposobu życia i nabytej potrzeby,
- kształcenie zmysłu prawdy, piękna i dobra, które należy zaszczepiać we współczesnym świecie,
- poznawanie tradycji folklorystycznych jako podstawy do samoidentyfikacji w obszarze kultury polskiego narodu,
- otwarcie na kulturę i sztukę innych narodów.
4) religia:
- kształtowanie właściwych postaw religijnych w duchu Kościoła Katolickiego, uczenie aktywności na polu wiary i kultury religijnej,
- położenie szczególnego akcentu na poznanie Pisma Świętego i Tradycji Kościoła Katolickiego, jako podstawy życia wartościami wiary,
- kształtowanie osobowości w oparciu o wzorce świętych oraz wartościowych postaci historii Kościoła i Polski,
- uczenie postawy prezentowania swojej wiary i uzasadniania jej istotnych treści,
- uczenie szacunku wobec tradycji własnego narodu – Polski, kultury Europejskiej opartej na chrześcijaństwie,
-intelektualne poznanie swojej wiary,
-poznania całego świata religii z właściwym zachowaniem swojej religijnej tożsamości,
- zachęcanie do działalności charytatywnej,
- poznawanie i życie kulturą religijną,
- zapoznawanie z tradycją Oratorium św. Filipa Neri i Kardynała Newmana.
- Kształcenie obejmuje ukazywanie związku między wiedzą, kształceniem charakteru, sztuką i religią jako podstawy dobrego i twórczego funkcjonowania uczniów we wszystkich przestrzeniach życia dojrzałego człowieka.